שטיח איקסים – הדור הבא: שטיח איקסים מפוצלים!

אז את דוגמת שטיח האיקסים שלי רובכם כבר מכירים. היא לא פשוטה, דורשת יכולת שליטה גבוהה במתח הסריגה, ומשחק עם ההרחבות, אבל לרוב, היא שווה את המאמץ (וכשחושבים על זה, רוב הדוגמאות שלי הן לא פשוטות. אז בואו לא נחשוב על זה).

עושה עיניים - איך לסרוג שטיח איקסים מפוצלים בחוטי טריקו - Crochet round waistcoat cross stitch rug
אני ממשיכה לשחק איתה בכל מיני דרכים ולא רק בשטיחים, אבל חיפשתי פתרון לעניין החורים שנוצרים בסריגה בחוטים מסויימים, או כשאתם מתקשים להרפות (ובואו נודה שרובכם, מתקשים להרפות…), דבר שגורם לזה שהשטיח נראה פחות טוב וגם נשמר פחות לאורך זמן בגלל מתיחות וטלטולים על ידי המשתמש הממוצע… (כידוע, אני לא המשתמש הממוצע ואצלי לא דורכים על שטיחים, ואף אחד חוץ ממני לא נושם עליהם, אבל אצלכם…).

אז בשטיח האיקסים המפוצלים הרעיון הוא לשלב את דוגמת האיקסים שהסברתי כאן, עם סריגת חצאי עמודים מפוצלים, שנקראים במחוזותינו תך שיבולים (ושלא במחוזותינו, Waistcoat stitch או Knit stitch).
בסריגת איקס פשוט, סורגים חצי עמוד לעין כלשהי ואז חצי עמוד משלים לעין שלפניה. באיקס מפוצל, כשמתאפשר לנו, נסרוג את חצי העמוד המשלים בתך שיבולים – למרכז ה-V שבגוף חצי העמוד מהסיבוב הקודם.

עושה עיניים - איך לסרוג שטיח איקסים מפוצלים בחוטי טריקו - Crochet round waistcoat cross stitch rug

לתומי חשבתי שנוכל להסתפק בלהסביר את ההבדל הזה ושתבינו וזהו. אבל לא. גם עניין ההגדלות קצת משתנה, ומסתבר שגם ההגדרה "כשמתאפשר לנו" לא תמיד ברורה לכולם.
כשהבנתי עד כמה הסתבכתי ורציתי להתחרט, כבר היה מאוחר מידי… ;)

אז לא היתה ברירה. ובתחתית הפוסט יש סרטון. גם הפעם יש בו קצת מאפיינים מחתרתיים, אבל העיקר שיש סרטון. ומי שישרוד את כל ה- "אה…" "אממממ…" וה"בעצם" שלי, אולי יבין בסוף מה אני רוצה מכם. וכן, יש את זה גם כאן למטה, מסודר, בהמון מילים.

לגבי ההגדלות, החוקים פה שוב קצת משתנים. כיוון שחצאי העמודים המפוצלים הם בעצם נמוכים יותר מתך חצי עמוד רגיל, מתמטית יש צורך בפחות הגדלות לאורך כל סיבוב מאשר באיקסים רגילים. גם כאן, יש הרבה עניין של ניסוי ופרימה לאורך השורות בהתאם לחוט שלכם, המסרגה שלכם, והיד שלכם (תרפו כבר!!).
גם במקרה הזה סרגתי בהתאם לדוגמת שטיח האיקסים שלוש שורות ראשונות של הכפלות, ושלוש שורות של דילוגים, אבל אז עברתי לסריגה של שורת הגדלה בסריגת דילוג והכפלה לסירוגין לאורך כל השורה (מה שממתן את ההגדלות וקצת מסבך שם את העניין של מתי להיכנס ולאן), ושורת דילוגים.

אני סורגת בספירלה ומעדיפה לסרוג בצבע אחד כדי להדגיש את הספירלה. מי שרוצה להחליף צבעים לעיתים תכופות, רצוי שיסגור שורות. רצוי לעשות את זה בתכים נסתרים/מדומים, או כל טריק שמצאתם באיזה סרטון אינסטגרם קזחסטני הזוי, ושעובד לכם. אם מחליפים צבעים פעם ב, אפשר לסגור את הספירלה יפה ולהתחיל חדשה, כמו שהסברתי כאן בשטיח האיקסים, רק עם השיבולים…

*** אזהרה: סריגת שטיח זה אינה מתאימה למתחילים שזה השטיח הראשון שלהם. גם לא השני!!!  שלישי ומעלה אני מרשה ***

~~~~~~~

אז הנה הדוגמה במילים, כמו שאני סרגתי אותה:

קיצורים: ע"ש = עין שרשרת || ח"ע – חצי עמוד || ע' = עין ||

סיבוב בסיס: טבעת קסם, ע"ש 1 ו- 6 ח"ע לתוך הטבעת. סגירה בע' שטוחה.

סיבוב איקסים 1 (הכפלה): ע"ש 1, מיקום סמן מתחת למסרגה. ח"ע לע' הבאה (שבראש חה"ע השני בסיבוב הבסיס), ח"ע משלים לע' אחת לפני (ע' הבסיס לתוכה סרגנו את הע' השטוחה בסיבוב הקודם), * ח"ע לע' הבאה הפנויה, ח"ע משלים לע' שלפניה * חזרה על הקטע בין הכוכביות 3 פעמים נוספות עד לסוף הסיבוב (סה"כ 6 איקסים).

סיבוב איקסים 2 (הכפלה): מיקום סמן נוסף מתחת למסרגה, ח"ע לע' בה נמצא הסמן הקודם (והוצאת הסמן), ח"ע משלים לע' התחתונה בה התחלנו את האיקס הקודם (האחרון בסיבוב הקודם), * ח"ע לע' הפנויה הבאה, ח"ע משלים לע' שלפניה, ח"ע לע' הפנויה הבאה, ח"ע משלים בתך שיבולים מתחת לע' שלפניה * חזרה על הקטע בין הכוכביות 4 פעמים נוספות וסיום בח"ע לע' הפנויה הבאה וח"ע משלים לע' שלפניה (סה"כ 12 איקסים).

סיבוב איקסים 3 (הכפלה): מיקום סמן מחדש מתחת למסרגה. * ח"ע לע' הפנויה הבאה, ח"ע משלים בתך שיבולים מתחת לע' שלפניה, ח"ע לע' הפנויה הבאה, ח"ע משלים לע' שלפניה * חזרה על הקטע בין הכוכביות 11 פעמים נוספות וסיום בח"ע לע' הפנויה הבאה (הע' עם הסמן) וח"ע משלים בתך שיבולים מתחת לע' שלפניה (סה"כ 25 איקסים).

סיבוב איקסים 4 (דילוג): מיקום סמן מחדש מתחת למסרגה. * דילוג על ע' אחת, ח"ע לע' הבאה, ח"ע משלים בתך שיבולים מתחת לע' עליה דילגנו * חזרה על הקטע בין הכוכביות 24 פעמים נוספות עד הסמן (סה"כ 25 איקסים).

סיבוב איקסים 5 (דילוג): נחזור על סיבוב 4.

סיבוב איקסים 6 (דילוג): במידה וה- V ים בסריגה שלנו עדיין צפופים, נחזור על סיבוב 4. אם התחילו להיווצר ביניהם רווחים נדלג על הסיבוב הזה ונעבור לסיבוב הבא (סיבוב הכפלה ודילוג לסירוגין).

סיבוב איקסים 7 (הכפלה ודילוג לסירוגין): מיקום סמן מחדש מתחת למסרגה. * ח"ע לע' הפנויה הבאה, ח"ע משלים לע' שלפניה, דילוג על ע' אחת, ח"ע לע' הבאה, ח"ע משלים לע' עליה דילגנו * חזרה על הקטע בין הכוכביות עד סוף הסיבוב. לכל אורך הסיבוב בחצאי העמודים המשלימים, במידה ויש לנו V פנוי מהסיבוב הקודם, נסרוג אותם בתך שיבולים.

להמשך השטיח נחזור על סיבובים 4 (דילוג) ו- 7 (הכפלה ודילוג לסירוגין), כאשר במידה וה- Vים בסריגה נראים צפופים יחסית נוסיף חזרות על סיבוב 4 (נסרוג יותר משורת דילוג אחת) כמה שמתאפשר. לאורך התקדמות קוטר השטיח בדר"כ נוכל למשוך יותר סיבובי דילוג (סיבוב 4) בין כל שני סיבובי הכפלה ודילוג לסירוגין (סיבוב 7). משלב מסוים בהגדלת הקוטר, או בחוטים מאסיביים יחסית, לעיתים סיבוב הכפלה ודילוג לסירוגין ייצור גלים. במקרה כזה נגדיל בסיבוב ההכפלה והדילוג את מס' הדילוגים (נסרוג איקס אחד של הכפלה ושניים של דילוגים וכך הלאה), לפי הצורך.

~~~~~~~

בהצלחה שיהיה לנו.

אה, והנה גם הסרטון…

25 מחשבות על “שטיח איקסים – הדור הבא: שטיח איקסים מפוצלים!

  1. איזה שטיח יפיפה! אני אוהבת אותו מאד וההוראות מאד ברורות!

  2. מקסים, עושה חשק לנסות, אני דווקא חושבת על מפית בחוט מס' 10, מעניין איך יצא,
    תודה לך על ההשקעה, ההסבר ברור כשמש,

  3. ההסבר מעולה. סרגתי שטיח ולא יודעת איך לסיים אותו. תוכלי לכתוב בבקשה?
    שטיח יפיפה.
    תודה

  4. היי,
    שטיח מהמם, תודה על ההוראות.
    אשמח לדעת איך סרגת את הגימור היפה שבדוגמא (2-3 שורות אחרונות)

    1. הי,
      אני סורגת בסיומת שורות של חצאי עמודים ללולאות אחוריות, ועיניים שטוחות ללולאות אחוריות.
      בדר"כ כל פעם משחקת עם מס' השורות האלה כדי להגיע לקוטר שאני רוצה או לנצל את כמות החוטים שיש לי…

  5. עבודות מהממות והוראות ברורות כמו תמיד.
    אז אחרי שטיח איקסים דור 1 ופוף דלעת ועוד דברים שהכנתי מהבלוג שלך הגיע גם תורו של השטיח הזה חבל שנגמר לי החוט ויצא קטן .

  6. תודה רבה על ההסברים והסרטון,
    באיזה סוג חוט טריקו את משתמשת?
    הסריגה שלך עם החוט ממש יפה

    1. תודה!
      באיזה גודל מסרגה מומלץ לסרוג עם כזה חוט? אני סורגת במסרגה בגודל 10 והסריגה יוצאת לי קצת קשיחה

  7. השטיח נפלא. אבל איך עוברים לחוט בצבע אחר בדוגמה הזאת? עין שטוחה לעין של הסמן ועין שרשרת באוויר? כמו בשטיח רגיל?

    1. הי אורלי,
      אני פחות ממליצה לשלב צבעים, אבל אם רוצים אפשר לעקוב אחרי ההוראות בשטיח האיקסים הרגיל – https://slowknit.wordpress.com/2014/06/29/%D7%A1%D7%A8%D7%99%D7%92%D7%AA-%D7%A9%D7%98%D7%99%D7%97-%D7%A2%D7%92%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%93%D7%95%D7%92%D7%9E%D7%AA-%D7%90%D7%99%D7%A7%D7%A1%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%9C%D7%A7-%D7%91/

      גם בשטיח איקסים רגיל אם רוצים להחליף הרבה צבעים רצוי להתחיל שורה בחצי עמוד מדומה/עומד ולסגור בעין מדומה, ולגזור את החוט בסוף כל סיבוב.

  8. ליאת!
    השטיח יפיפה כרגיל והפוסט… נו כמו כל הפוסטים שלך… משעשע ומעלה חיוך של בוקר.
    אבל… למרות שכבר סרגתי 3 שטיחים, שכנעת אותי שלא לסרוג את זה.
    אני פשוט *לא יודעת להרפות*

  9. הדרכה מצוינת. המון תודה. השטיח נהדר ומיוחד. אולי יום אחד יהיה לי אומץ להתחיל.

    1. השטיח נראה יפה מאד. וכמו שלימדו אותי בבית הספר – כשאתה יודע את החומר החומר לא קשה. אני בטוחה שאחרי הסבר קצר אבין את העיקרון ואז זה לא יהי קשה.

השאר תגובה