אז, איך סורגים שטיח עגול בחוטי טריקו?

איך באמת??
האמת היא שיש כל מיני טכניקות אפשריות… אבל הטכניקה הנפוצה והמועדפת על רוב הסורגות שהן לא אני, היא סריגת שטיח עגול בעמודים.
לא נעים להודות, אבל אני לא באמת אוהבת לסרוג שטיחי עמודים… זה אמנם אחד הדברים שיצא לי ללמד הכי הרבה, אבל לסרוג אותם בעצמי אני ממש לא אוהבת. בעיקר כי זה קצת משעמם אותי…

אבל אל דאגה! לשמחתנו, רוב האנשים הם לא אני, וממילא לפני שמסבכים את העניינים עם דוגמאות בשטיחים, צריך להתחיל בפשוט.

בכל זאת, כיוון שאני לא יכולה שהכל יהיה באמת פשוט, בהוראות כאן ובסרטון, נעבור על איך לסרוג שטיח עמודים ללא תפר בכלל – על ידי גזירה של החוט בסוף כל סיבוב (שזה קצת כאב ראש). התחלת השורה תעשה תמיד בעמוד מדומה (שנקרא גם עמוד עומד, או Standing DC) וסגירת השורה תעשה בעין מדומה (שהיא גם עין נסתרת או Seamless join).

מתחילים מתחילים, או מי שלא יודעים איך ואין להם כוח לראות את הסרטון, או מי שאין להם כוח לגזור את החוט בסוף כל סיבוב, יכולים לסרוג בשיטה ה"מסורתית" ולהחליף את העמוד המדומה בסריגת 3 ע"ש, ואת העין המדומה בעין שטוחה אל העין השלישית (העליונה) מבין עיני השרשרת שבתחילת כל סיבוב.

חשוב לציין כי ההוראות מתייחסות למצב בו עובי החוטים בהם משתמשים הוא זהה (או במציאות = עובי דומה ככל האפשר…). במקרה של חוטי הטריקו הפרוסים אני סורגת בדר"כ במסרגה 10mm, אבל כל אחד צריך להתאים את מס' המסרגה לעובי החוט בו הוא משתמש, ולמתח הסריגה האישי שלו.

קיצורים:
ע"ש = עין/ני שרשרת || ע' = עין || עמ' = עמוד/ים ||

שטיח עגול בעמודים:

סיבוב 1: 3 ע"ש (מחליפות עמ' ראשון), 11 עמ' נוספים לתוך הטבעת.
סגירה בע' מדומה אל ראש העמ' השני בסיבוב (סה"כ 12 עמ' ו- 12 עיניים בסיבוב)
[הממ… אם הטכניקה בה אתם עושים את טבעת הקסם שונה משלי ויוצרת קשר על גבי הטבעת, הקשר הזה נחשב לע"ש הראשונה מבין 3 העיניים ההתחלתיות].

סיבוב 2: החל מסיבוב זה והלאה, נחליף את העמ' הראשון בכל סיבוב בעמ' מדומה.
2 עמ' לכל ע' בסיבוב.
סגירה בע' מדומה אל ראש העמ' השני בסיבוב (סה"כ 24 עמ' בסיבוב).

סיבוב 3: * 2 עמ' לאותה ע', עמ' 1 בודד לע' הבאה *
חזרה על הקטע בין הכוכביות 12 פעמים סה"כ עד סוף הסיבוב. סגירה בע' מדומה אל ראש העמ' השני בסיבוב (סה"כ 36 עמ' בסיבוב).

סיבוב 4: החל מסיבוב זה והלאה, נדאג להתחיל את הסיבוב מעל עמ' בודד מהסיבוב הקודם (ועם התקדמות הסיבובים, נדאג להזיז את נקודת ההתחלה בכל פעם אל מעל עמ' בודד שנמצא רחוק ככל האפשר מההגדלות הקודמות).
* 2 עמ' לאותה ע', 2 עמ' בודדים *
חזרה על הקטע בין הכוכביות 12 פעמים סה"כ עד סוף הסיבוב. סגירה בע' מדומה אל ראש העמ' השני בסיבוב (סה"כ 48 עמ' בסיבוב).

סיבוב 5: * 2 עמ' לאותה ע', 3 עמ' בודדים *
חזרה על הקטע בין הכוכביות 12 פעמים סה"כ עד סוף הסיבוב. סגירה בע' מדומה אל ראש העמ' השני בסיבוב (סה"כ 60 עמ' בסיבוב).

סיבוב 6: * 2 עמ' לאותה ע', 4 עמ' בודדים *
חזרה על הקטע בין הכוכביות 12 פעמים סה"כ עד סוף הסיבוב. סגירה בע' מדומה אל ראש העמ' השני בסיבוב (סה"כ 72 עמ' בסיבוב).

סיבוב 7 והלאה: נחזור על סיבוב 6, כשמסיבוב לסיבוב נגדיל את מס' העמ' הבודדים באחד, ונקבל מס' עמ' כולל הגדול ב- 12 מזה שבסיבוב הקודם. לדוגמה >>
סיבוב 7 – 2 עמ' לאותה ע', 5 עמ' בודדים (סה"כ 84 עמ')
סיבוב 8 – 2 עמ' לאותה ע', 6 עמ' בודדים (סה"כ 96 עמ')
סיבוב 9 – 2 עמ' לאותה ע', 7 עמ' בודדים (סה"כ 108 עמ')

וזה הכל. ממשיכים להגדיל כך, עד לקוטר השטיח הרצוי…

ואם כבר אנחנו מתעסקים בדברים שאני לא אוהבת לעשות, גם צילמתי סרטון, שזה ה-דבר שאני לא אוהבת לעשות, ולכן, מרוב אנרגיות שליליות סביב העניין, כל תקלה ועיכוב אפשרי ביקום קרו עד שסיימנו אותו (כולל בעודי מקלידה שורות אלה), אבל הי, הוא כאן, והוא די מפורט (= אני חופרת), ואפילו אם אתם לא סורגים אני מזמינה אתכם לצפות בו ולהשתתף בתחרות דיבובים מצחיקים לחלק הראשון של הסרטון, בו אני מלהגת לי, בניסיון להראות נחמדה ורגועה, בעודי רוצה למות מבפנים (סתם, את הקטעים שרציתי למות הורדנו בעריכה כי משום מה הם לא עברו מסך כל כך טוב).

;)

עד כאן להפעם. בתכניתנו הבאה נוסיף גם מניפות לשטיח (אם נצליח לסיים את הסרטון הבא בלי עוד קטסטרופות), אז תגיעו עם שטיח מוכן בבקשה.

אה, ולמי שמעניין אותו ללמוד לסרוג במסרגה אחת בצורה מסודרת, מההתחלה, וגם בצמר, אני מעבירה בינואר סדנאות של 6 מפגשים ללימוד סריגה, וכל הפרטים כאן בקישור.

יאללה, נתראה :)

33 מחשבות על “אז, איך סורגים שטיח עגול בחוטי טריקו?

  1. תענוג לראות את ההדרכה שלך ,כל כך ברור ומביא חשק רק להתחיל ,אז בכדי שאוכל להתחיל ,כמה חבילות מומלץ לקנות לשטיח ? תודה ,דורית

  2. היי ליאת
    סרגתי בדיוק לפני ההוראות, מתח סריגה לא גבוה ודיי רפוי , התחלתי וסיימתי סיבובים במקומות שונים כאשר אין הכפלה על הכפלה, מסרגה 11.5 והשטיח לא יצא עגול, יש לו כאילו פינות כאלה, למה זה קורה?

    1. היי, קשה לי לדעת בלי לראות, אבל בדר"כ זה בגלל שההכפלות אולי לא בדיוק אחת מעל השניה, אבל קרובות יחסית (צריך להשתדל להתרחק עד כמה שאפשר מההגדלות הקודמות), או שבאופן קבוע כל סיבוב שני ההגדלה באותו מקום (צריך לפעמים גם להשתדל "לברוח" ממיקומי ההגדלות גם בשתיים שלוש שורות לפני).

  3. היי ליאת הסריגה שלך מהממת כמו כן ההסברים שלך. יש לי כמה שאלות ברשותך הראשונה היא האם אני חייבת לסרוג בחוטי טריקו פרוסים? אם יש אפשרות לסרוג בעליית 3 ע"ש ללא עמוד מדומה וגזירת החוט בכל שורה. ,מה נותנת גזירת החוט למעט "בזבוז"😜 החוט ? ואם אני סורגת את התחלת השורה 3 ע"ש האם אני צריכה לגזור את החוט בכל שורה או שניתן לדלג על השלב הזה ? לתשובתך אודה מאוד

    1. הי אילנה,
      את לא חייבת לסרוג בחוטי טריקו פרוסים. את יכולה לסרוג בכל חוט רק להתאים את מס' המסרגה לעובי החוט ולדאוג שהחוטים בהם את סורגת יהיו בעובי אחיד (גם בין הגוונים השונים). יש אפשרות לסרוג במקום עמוד מדומה 3 עיני שרשרת ולסגור את הסיבוב בעין שטוחה אם את יודעת איך. גזירת החוט ועבודה כמו שאני מדגימה בסרטון נותנת לך אפשרות לקבל שטיח מושלם. את מוזמנת לנסות ולסרוג ללא גזירת החוט, לראות את ה"תפר" שמתקבל בנקודת סיום והתחלות השורה, ולראות אם הוא מפריע לך. בנוסף, אם תצפי בסרטון, גזירת החוט מאפשרת לך גם הזזה פשוטה יחסית של מיקומי ההגדלות בשטיח, כדי להימנע מפינות בסריגה. אם את סורגת מנוסה את יכולה לנסות ולהזיז את ההגדלות ללא גזירת החוט. בהצלחה :)

  4. היי ליאת
    יש לך איזושהי המלצה איך לסיים את השטיח ושיראה עגול? עשיתי בדיוק לפי ההוראות וגזרתי בסוף כל שורה והתחלת במקום אחר אבל יוצא לי בסוף לא עגול כל כך בעיניי
    אולי שורה של עיניים שטוחות?

    1. הי, אם השטיח לא מספיק עגול, שורה של עיניים שטוחות בדר"כ רק תחמיר את זה. בסיבוב האחרון של השטיח את צריכה לוודא שהתחלת במקום אחר, אבל כך שההגדלה שלך לא נופלת קרוב להגדלה מהסיבוב הקודם, ורצוי גם שלא קרוב להגדלות מסיבוב – שניים קודם. זה אמור לשפר ולעגל את השוליים. אפשר להוסיף סיומת של מניפות שמן הסתם פותרת לגמרי את הבעיה, או אולי משהו כמו חצי עמוד ברוורס (שקצת מרחיב את הסריגה אז צריך לקחת את זה בחשבון בזהירות).

  5. כן זה בדיוק מה שעשיתי פרמתי וזה הסתדר
    למה נוצרים 2 העמודים האלה?
    זה קרה לי כנראה בזמן החלפת חוט שנגמר

    1. זה קורה כשאת לא מסיימת לסרוג את העמוד כמו שצריך – נשארות לך שתי לולאות על המסרגה, ואת כבר מתחילה את העמוד הבא, ואז סוגרת אותו בטעות דרך 3 לולאות.

  6. היי קודם כל ההדרכה מעולה!
    אני שוברת את הראש כבר שעה, בשורה 8 אמורים להיות לי 96 עמודים, ואכן יש 96 עמודים כשאני סופרת אותם
    כשאני עולה לשורה 9 במקום 108 עמודים יוצא לי 106, כאילו 2 עיניים נעלמו לי
    כלומר בשורה 8 יש 96 עמודים אבל רק 94 עיניים לשורה הבאה, איך זהההגיוני אני כבר שעה שוברת את הראש וגם מחפשת טעות ולא מוצאת (הכל זה הכפלה ו7 עמודים)

    1. הי :) אם את מצליחה לזהות והתיאור הזה מדוייק, ואם את סורגת מתחילה, סביר להניח שכנראה סרגת בשני מקומות בסיבוב 8 בטעות משהו שנקרא "2 עמודים סגורים יחד", שבעין של מתחילה יכולים באמת להראות כמו שני עמודים בבסיס שלהם, אבל בעצם יוצרים רק עין אחת לסיבוב הבא. קצת קשה לי להסביר לך מרחוק איך לזהות אותם. את יכולה לנסות לעבור עין עין ולראות אם את מצליחה לזהות את העמוד שקשור אליה. אם תבדקי מספיק טוב בטח תיתקלי במקומות שירגיש לך שמשהו מוזר בהם, והם הטעות. בכל מקרה, הפתרון הכי טוב שאני יכולה להציע מרחוק הוא שתפרמי את סיבוב 8 ותסרגי אותו מחדש :( בהצלחה.

  7. היי ליאת,
    לא כל כך הבנתי כשאני מגיעה למעגלים מתקדמים כמו 9 ו10 והלאה היכן עליי למקם את ההרחבות?
    למשל במעגל השביעי, את מתחילה את ההרחבה מעמוד בודד שני במעגל שלפני.
    האם כל הזמן מתקדמים לעמוד הבודד הבא? כלומר האם במעגל שמיני נמקם את ההרחבה בעמוד בודד שלישי?
    תודה.

    1. הי הדס, עדיף שזה לא יהיה שינוי קבוע כזה. המטרה היא למקם את הגדלות במיקום שונה, שנמצא בין 2 הגדלות מהסיבוב הקודם, רצוי כמה שאפשר רחוק מהן, ועם התקדמות השטיח רצוי גם שלא מעל הגדלות מסיבובים קודמים עד כמה שניתן.

  8. היי ליאת,
    קודם כל יש לך אתר מהמם!!
    התחלתי לסרוג וניסיתי לעשות בדיוק כמוך רק שבין הסיבוב הראשון לשני יש לי חורים וזה לא יוצא מהודק, מה יכולה להיות הסיבה?
    תודה רבה.

    1. הי יעל, תודה :)
      קשה לי לדעת בוודאות בלי לראות אותך סורגת, אבל סביר להניח שהסיבה היא התאמה של מידת המסרגה לחוט, והתאמה של מתח הסריגה, בעיקר אם החוטים אלסטיים, צריך לנסות ולהרפות את הסריגה בדר"כ, כדי שלא יהיו חורים.

  9. הסרטון מצויין ולא רואים בכלל שבא לך למות.
    כל הכבוד! תודה רבה זה מאוד עוזר!

  10. וואוו איזה מהמם! יש איפשהו באתר הסבר לאיך מחליפים חוט מאותו צבע (אם נגמר הגליל באמצע). ואגב, את מגיעה לסדנאות גם בצפון? (:

      1. מה עושים אם מופיעים גלים בשטיח ואיך גורמים לו להתנהג יפה ולהיות מאוד שטוח? בסרגתי לפי ההוראות אבל בכל זאת הופיעו לי גלים בערך בשורה השישית
        תודה על הסרטון הסברים מעולים!!!!

        1. הי יסמין, קצת קשה לי לדעת מרחוק, אבל אם מופיעים גלים, או שלא דייקת בסריגה ובספירות (אולי בלי לדעת את זה), או שיש הבדל בעובי החוטים שאת עובדת איתם (עברת לחוט עבה יותר), או שנוצר שינוי במתח הסריגה שלך. במקרה של גלים רצוי לפרום עד לנקודת ההופעה שלהם, ולתקן…

  11. מדהים! אני לא מבינה בתחום.. באיזה עובי וסוג חוט ומסרגה השתמשת?

    1. הי, תודה :)
      אני סרגתי בחוטי טריקו פרוסים ובמסרגה 10, אבל אפשר ליישם בכל עובי של חוט כל עוד מתאימים אליו את עובי המסרגה.

  12. יא מלכה!! איפה היית כשאני התחלתי?? יכולת לחסוך לי הרבה כאב לב…..

  13. ליאת, זה לא יאמן איך שטיח עמודים הכי פשוט שיש נראה אצלך פשוט מושלם.
    הצבעים, הדיוק, הגימורים… תמשיכי לעשות עיניים.

      1. תודה רבהה
        אני ממש נהנת לסרוג
        בלוג מדהים
        מצליחה לסרוג כרגע רק מסרטונים
        אז ממש אהבתי.

        שאלה: איך אפשר לשדרג את השטיח הזה?
        לעשות אותו קצת יותר מעניין
        אאני מתחילה שורה שישית
        ורוצה להוסיף לו קישוטים כלשהם.
        תודה ואת מהממת שכל השפע הזה בחינם.

        1. הי הודיה :) אז את השפע שיש פה בחינם, את יכולה למצוא בדף ההוראות החינמיות, ושם יש כל מיני אופציות של שטיחים… אבל אין לי דרך ללמד אותך בהתכתבות איך לשלב קישוטים שונים באמצע שטיח חלק, זה קצת מורכב להסביר (ואפשר בדר"כ ללמוד את זה בשיעורים ובסדנאות שאני מעבירה, או ללקט דברים מסרטונים שונים ולאלתר עצמאית).

השאר תגובה