רודולף ואני :: שמיכת C2C

האמת היא שאני לא עושה דברים כאלה. בדרך כלל.

אם הייתם שואלים אותי אם יש סיכוי שאסרוג שמיכה בדוגמת C2C (שזה Corner to corner ובעברית – פינה לפינה, שזה שם שנראה ויזואלית ממש מצחיק), הייתי אומרת שזה לא יקרה. האמת היא שפשוט לא חיבבתי את הדוגמה הזו, אולי כי היא מאוד מאוד מאוד פופולרית ונפוצה בעולם הסריגה במסרגה אחת. ואני מהמתחכמים.

איך זה קרה? לא יודעת אם יצא לכם לסרוג יחד – עם שכנות, חברות, בסדנה או בחוג סריגה, אבל לסריגה ביחד יש כמה תופעות לוואי… זה ממש נחמד שיש למי להראות מה אנחנו סורגים, כמה התקדמנו, כמה לא התקדמנו, להתייעץ, להתלבט, לפרום ולחפור על עניינים של חוטים, צבעים ודוגמאות עם אנשים שמבינים על מה אתה מדבר, וזה אשכרה מעניין אותם. בהמון מקרים נוצרים קשרים, וחברויות מקסימות בין אנשים, שאחרת לא היו מתחברים לעולם, ומה שעוד קורה, זה שיש השפעות חברתיות על הסריגה – יש גלים כאלה, של דוגמאות, ורעיונות, שהאחת רואה אצל השניה, ומבינה שהיא פשוט חייבת חייבת חייבת לנסות גם.

אז הפעם, עניין ההשפעות החברתיות הגיע אלי מהתלמידות שלי. בהתחלה הן ביקשו ללמוד את הדוגמה הבסיסית לסריגת שטיח מלבני מטריקו, ואז גלשו לסריגת שמיכות תינוק, בשילוב עם האופציה המתוחכמת יותר של ציורים שמשולבים בסריגת הדוגמה, ואני זרמתי איתן ולימדתי (ולמדתי) את הדוגמה.
איכשהו, משהו בהתלהבות שלהן מסביב, בזרימה של הדוגמה הזו, האתגר שבשילוב תבנית הציורים, והעובדה שחברה טובה טובה טובה עמדה ללדת בנובמבר, כל אלה כנראה היפנטו אותי, והחלטתי שזאת תהיה שמיכת המתנה.

בחרתי את תבנית הדוגמה של רודולף האייל, של שרה מ- Repeat crafter me (שממש חפרה בענייני שמיכות ה- C2C), כי הוא גם חמוד בעיני, וגם קצת עקום ודפוק (בואו נודה על האמת), מה שעושה אותו אפילו יותר מקסים.
אני סרגתי בחוטי Everyday super/baby lux של הימלאיה, ומסרגה 3.75mm.

הרעיון הכללי בסריגת C2C, הוא שסורגים ריבוע, או מלבן, שמורכב מהרבה ריבועים קטנים, והסריגה שלו מתחילה מאחת הפינות של המרובע ומסתיימת בפינה הנגדית. יש בזה משהו קצת מבלבל ומשונה בהתחלה, אבל אחרי שמבינים מי נגד מי, זה ממש זורם. אם סורגים את הדוגמה בלי החלפות צבעים, או בהחלפות צבעים לאורך השורות (שיוצרות בעצם פסים אלכסוניים לאורך המרובע), היא גם יחסית מהירה ופשוטה לביצוע.

עושה עיניים_איך סורגים שמיכת C2C

כיוון שהדוגמה מורכבת מריבועים קטנים, אפשר ליצור תבנית ציור, או לקחת תבנית ציור קיימת שמבוססת על ריבועים (כמו תבניות שמשתמשים בהן לרקמת איקסים, או סריגת טפסטרי או Fair isle), ועל ידי החלפת הצבעים במיקומים לפי התבנית, ליצור את הציור תוך כדי סריגה. סורגי השמיכות בטכניקה הזו קוראים להן Graphghans. כאן נכנסים לאיזשהו תשבץ, במעקב אחרי הדוגמה, ובבחירה איך להתנהל עם החוטים בצבעים השונים, איפה אפשר להתנהל איתם ברצף בלי לגזור ובלי ליצור קצוות להסתרה, ואיפה אין ברירה וצריך לפצל את החוט בנקודות שמרוחקות אחת מהשניה בדוגמה.
אז כן, ברוב המקרים, יהיו הרבה קצוות להסתרה ;)

בנוסף, יש את עניין העבודה עם כמה חוטים במקביל – מכירים את אלה שמגזימים עם הסדר בעבודה וכל החוטים שלהם נפרדים ומסודרים כל הזמן, והם בונים מתקנים משונים שמחזיקים את החוטים נפרדים? אז זהו, שלי, באופן קבוע, אין טיפת סבלנות לעבוד מסודר. אני פשוט לא מוכנה לבזבז אפילו חצי שניה על עצירה בסריגה והפרדה בין החוטים. זה לא מעניין אותי. אני פשוט סורגת וסורגת ומושכת את החוטים בעדינות מתוך קשר החוטים הענק שנוצר עם התקדמות הדוגמה, וכשאי אפשר יותר – גוזרת אותם ומתחילה מחדש.
אל תהיו אני.

יש ברשת המון המון המון דוגמאות לפריטים שנסרגו בדוגמת C2C, מרובעים למיניהם, בעיקר שמיכות, צעיפים וכריות. יש גם המון המון תבניות ציור שמיועדות לסריגה בדוגמה, או אומצו לסריגה בדוגמה, והמון  הדרכות לסריגת הדוגמה הבסיסית, החלפות צבעים ועוד. אספתי כמה קישורים לדוגמאות ורעיונות שהם יחסית לטעמי, כאן בלוח הפינטרסט הקטן שלי בעניין, מוזמנים להציץ.

למי שלא סרג את הדוגמה מעולם, יהיה קצת קשה לסרוג לפי הוראות מילוליות כתובות. בפעם הראשונה עדיף לסרוג לפי תרשים (למי שמתמצא בקריאת תרשימים), או להציץ בסרטון, כדי להבין קודם את כיווני הסריגה. יש מיליון ואחת סרטונים ברשת, אבל הכנתי לכם בעברית את הסרטון המיליון ושתיים, שיהיה לכם, להתחלה ;)

ואם כבר סרגתם את הדוגמה פעם, אין לכם סבלנות לסרטונים (כמוני), וקל לכם יותר עם הוראות מילוליות, אז זה הרעיון >>

C2C – הוראות בסיסיות:

שורה 1: 6 ע"ש, עמ' לע' הרביעית מהמסרגה, עמ' לכל אחת מ- 2 הע' הבאות.

שורה 2: 6 ע"ש, להפוך. עמ' לע' הרביעית מהמסרגה, עמ' לכל אחת מ- 2 הע' הבאות. ע' שטוחה למרווח שבין 3 עה"ש והעמ' הראשון בפינת הריבוע מהשורה הקודמת. 3 ע"ש, 3 עמ' אל אותו מרווח בו סרגנו את הע' השטוחה האחרונה.

שורה 3 (וכל השורות הבאות עד למס' הריבועים הרצוי בדופן): 6 ע"ש, להפוך. עמ' לע' הרביעית מהמסרגה, עמ' לכל אחת מ- 2 הע' הבאות. * ע' שטוחה למרווח שבין 3 עה"ש והעמ' הראשון בפינת הריבוע הבא מהשורה הקודמת. 3 ע"ש, 3 עמ' אל אותו מרווח בו סרגנו את הע' השטוחה האחרונה * חוזרים על הקטע שבין הכוכביות עד לסיום השורה (משורה לשורה מס' החזרות, ומס' הריבועים הכולל יגדלו ב- 1).

כשהגענו למס' הריבועים הרצוי לנו לאורך הדופן, אם סורגים ריבוע, או לאורך הדופן הקצר במלבן, נתחיל לסגור את המרובע בצד בו אנחנו נמצאים:

שורת סגירה: נהפוך את העבודה ללא עיני שרשרת. 3 ע' שטוחות אל ראשי העמודים האחרונים שנסרגו, ע' שטוחה אל ע' השרשרת שבפינת הריבוע מהשורה הקודמת. 3 ע"ש, 3 עמ' למרווח שבין 3 עה"ש והעמ' הראשון בפינת אותו הריבוע מהשורה הקודמת, * ע' שטוחה למרווח שבין 3 עה"ש והעמ' הראשון בפינת הריבוע הבא מהשורה הקודמת. 3 ע"ש, 3 עמ' אל אותו מרווח בו סרגנו את הע' השטוחה האחרונה * חוזרים על הקטע שבין הכוכביות עד לריבוע הלפני אחרון בשורה (כולל). ואז…

במידה ורוצים להמשיך ולהגדיל את צד הדופן אליו הגענו, סורגים גם את הריבוע האחרון בשורה כרגיל (ע' שטוחה לרווח הפינתי, 3 ע"ש ו- 3 עמודים לרווח), ומתחילים את השורה הבאה כרגיל עם 6 ע"ש.

במידה ורוצים לסגור גם את הדופן בצד אליו הגענו, ולהפסיק להגדיל אותו, סורגים ע' שטוחה אל פינת הריבוע האחרון מהשורה הקודמת (רצוי לסרוג אל עה"ש השלישית הפעם ולא אל הרווח), וממשיכים לסרוג שוב על פי ההוראות של שורת הסגירה.

בסיום, אפשר להוסיף מסגרת לכל הדבר הזה, בכל תך שבוחרים, ואפשר גם לא (בשטיחים מטריקו למשל, אני מעדיפה שלא).


זהו. פחות או יותר.
בסופו של דבר ע' הקטן נולד לו לפני הזמן, אז אני כבר ממש באיחור, למרות שהפעם הייתי ממש אחראית והתחלתי מוקדם. עדכונים לגבי החלק השני של המתנה, בקרוב ;)

לסורגות שמסתבכות, או שסתם אין להן כוח לקרוא את כל ההסברים האלה, ורוצות ללמוד גם את עניין החלפות הצבעים וקריאת תרשימי הציורים, אני אנצל את בוקר יום השבתון של הבחירות המקומיות החודש, ואעביר ב- 30/10/18 ב- 10:00 הדרכה חינמית ומשמחת אצלי בכפר מרדכי (שזה בישובי גדרות – ליד יבנה וגדרה). נלמד את סריגת הבסיס לדוגמה, קריאת תבניות ציורים והחלפות צבעים.
מי שבא לה לנצל את היום הזה, לבוא לבקר אותי וללמוד משהו חדש, מוזמנת בשמחה. ברור שיהיו קפה ועוגיות, אי אפשר לסרוג אחרת.
מספר המקומות מוגבל, אז להרשמה שלחו לי הודעה לוואטסאפ (אפשר גם מכפתור הוואטסאפ כאן בתחתית הדף), או דברו איתי, ב- 052-7044117.


ולמי שעדיין לא יודעת לסרוג, או ממש ממש מתחילה, מזכירה שתכף בנובמבר נפתחות שתי סדנאות חורפיות למתחילות מתחילות, בגבעתיים וברעננה, של 6 מפגשים מסודרים ומקיפים בהם נסרוג כמה וכמה פרוייקטים משמחים ונלמד לסרוג מהתחלה. אפשר לראות את כל הפרטים, התאריכים ומה סורגים, כאן בקישור, או לדבר ולהתייעץ איתי, כמובן :)

עושה עיניים - סדנת סריגה במסרגה אחת למתחילות

עד כאן להפעם.

כרגיל, סריגה נעימה ;)
ליאת.

9 מחשבות על “רודולף ואני :: שמיכת C2C

  1. וואו! נראה ממש מגניב ואני ברור הולכת לנסות את זה!
    כמה שאלות לפני שמתחילים:
    אפשר להשתמש בחוט רגיל אקרילן? מזה בכלל אטני פילינג ומה כ"כ מיוחד בו?
    אני רוצה לסרוג שמיכה לעגלת תינוק, איך מקטינים את הגודל? לפי מסרגה? איזה גודל מסרגה מומלץ?
    כמה כדורים מכל צבע?
    כמה שאלות… מקווה שלא חפרתי מדי ;)

    1. הי תהילה :)
      אפשר להשתמש בכל חוט שרוצים. אנטיפילינג הוא גם חוט אקרילן, הוא רק עובר איזשהו עיבוד שהופך אותו רך יותר ועמיד יותר בכביסה. בדר"כ לשמיכות תינוק נוטים להשתמש בו.
      כדי לקבל שמיכה קטנה יותר אפשר או לערוך את הדוגמה ולסרוג פחות ריבועים ממנה בשוליים, או לסרוג בחוטים דקים יותר. אני לא ממליצה להקטין מסרגה רק כדי להקטין את הדוגמה, כיוון שהסריגה תצא נוקשה. גודל המסרגה המומלץ יהיה בהתאם לסוג החוט שתשתמשי בו (רשום בדר"כ על גבי החוט) ובהתאם למתח הסריגה האישי שלך.
      בחוטים בהם אני סרגתי, יצא שמגוון הרקע השתמשתי ב- 3 כדורים של 100 גר', ומיתר הגוונים הייתי צריכה כחצי כדור מכל גוון.
      בהצלחה :)

      1. בנתיים סרגתי שמיכה לבובה של הבת שלי כדי להתנסות בטכניקה, יצא ממש חמוד!
        באיזה עובי חוט השתמשת? תוכלי לתת לי את מספרי הצבעים שבהם השתמשת בשמיכה הורודה?

    1. הי חני, האמת שאין לי ממש מושג… באון ליין אני בדר"כ לא קונה חוטי אנטיפילינג, אז לא יודעת מי מחזיק מה :(

    2. תודה רבה על ההסבר! הסרטונים שלך הכי טובים שיש…. אשמח לדעת אם יש לך גם סרטון שמסביר איך מחליפים צבעים בסריגת c2c

      1. הי תמר, אין לי סרטון להחלפת צבעים. החלפת צבעים פשוטה בסוף שורה אפשר לעשות על ידי סגירת משיכת החוט האחרונה בעמוד האחרון בשורה עם החוט בצבע החדש, והמשך סריגה איתו. בהצלחה :)

  2. אכן יוצא לי לסרוג יחד עם חברות ואכן ההשפעות האלו הן לפעמים סוחפות ומאוד מאוד לא צפויות. השמיכה שלך יצאה מדהימה ומורה טובה אכן אמורה ללמוד ללא הרף מהתלמידים שלה (כלומר, זה מה שקורה באופן טבעי למורה טובה!) ולכן, אם זה מה שקורה לך – חזקי ואמצי – אלו תופעות לוואי מצוינות… :-)

השאר תגובה