כובע זיגזגים

די, אל תהיו נודניקים. אז מה אם חם היום? בסופ"ש שוב יהיה גשם.
ויש לכם יומיים לסרוג לכבודו כובע.

אז הבטחתי לאחי ולאשתו שאסרוג להם כובעים חדשים לחורף הזה. כן, כן. אני מודעת לבעייתיות. אני באיחור מטורף. אבל הנה הראשון.
הוא יצא בסוג של אדום, מה שסגר את האופציות והפך אותו באחת לכובע של גיסתי. למה? כי מסתבר שאוהדי מכבי מזהים אדום גם כשהם עיוורי צבעים… ;)

רציתי לסרוג במסרגה אחת, כדי שיהיה מהר (יחסית).
אבל, גם רציתי נורא לסרוג בצבע האדום הדהוי הזה, של חוט בשם Iceland של חב' Etrofil – חוט עם מגע ממש מיוחד (הוא עשוי מפוליאמיד עם קצת מוהר וקצת אלפקה וקצת ויסקוזה). אבל הוא חוט דקיק שיתאים לדעתי יותר לסריגת שאלים, למשל (250 מ' על 50 גר').
אז מה עושה עקשנית כמוני? סורגת תוך החזקת 3 חוטים יחד כמובן.
לא להיבהל, אתם לא תסרגו בחוט הזה, אתם תסרגו בחוט נורמלי, אחד, שיתאים נגיד למסרגה 4mm-4.5mm, סבבה?

וכן, אם יש שאלות, תהיות, או תלונות, הוספתי בסוף ההוראות גם רשימת הערות אופיינית לי…


כובע זיגזגים במסרגה אחת

חוטים: נסרג במקור בעובי חוט שיתאים למסרגה 4mm-4.5mm.
מתח סריגה: בדוגמת פטנט של עיניים שטוחות – 10 עיניים על 14 שורות יתנו ריבוע של כ- 5×5 ס"מ.
מידה: מתאים להיקף ראש של 55-56 ס"מ.
קיצורים: ע' = עין/עיניים || ע"ש = עין שרשרת || ל"א = לולאה אחורית || ח"ע = חצי עמוד || עמ' = עמוד/עמודים
איך לסרוג 2 עמ' קצרים סגורים יחד: חוט על המסרגה, נעיצת המסרגה בע' הראשונה, חוט על המסרגה ומשיכת לולאה דרך העין. נעיצת המסרגה בע' השניה, חוט על המסרגה ומשיכת לולאה דרך העין. חוט על המסרגה ומשיכת לולאה דרך כל 4 הלולאות שעל המסרגה.

נתחיל ברצועת פטנט של עיניים שטוחות

11 ע"ש

שורה 1: ע' שטוחה לע' השניה מהמסרגה, ולכל ע' עד סוף השורה (10 ע' שטוחות סה"כ).

שורה 2: ע"ש 1 ולהפוך, ע' שטוחה ללולאה האחורית (העליונה) בכל אחת מהעיניים בשורה (10 ע' שטוחות סה"כ).

חוזרים על שורה 2 עד שאורך הרצועה המתקבלת ללא מתיחה הוא כ- 50 ס"מ. אני סרגתי כ- 132 שורות סה"כ, לא להיבהל.

הדגמה של סריגת הפטנט כמעט במדוייק (היא רק התחילה ב- 10 ע"ש במקום 11), אפשר לראות בסרטון שכאן.

(לנבהלים – אפשר לסרוג את אותו הפטנט בחצאי עמודים ללולאה אחורית בלבד. זה ידרוש כמחצית ממס' השורות, רק יהיה צורך לעשות התאמות למס' העיניים בסיבובים הבאים).

מקפלים את הרצועה לחצי ומחברים את הקצוות (השורה הראשונה והשורה האחרונה) בעיניים שטוחות, או בתפירה עם מחט. אם נוצר תפר שנראה בולט הופכים את הכיוון כך שהתפר יהיה בצד הפנימי של הגליל שנוצר.

גוף הכובע

בסריגת הפטנט נוצרו "שדרות" או צמות לאורך כל ההיקף (שנראות כמו שורה אחת, אבל נוצרו בפועל מסריגת כל 2 שורות של עיניים שטוחות). סיבוב הבסיס ייסרג כך שכל "ראש" צמה כזאת ייחשב לעין (למרות שאין שם ממש עין – בפועל אנחנו סורגים לבליטות שנוצרו בצידי שורות הפטנט)

סיבוב בסיס: ע"ש 1, * 2 ח"ע בראש צמה אחת מהפטנט, ח"ע 1 בראש הצמה הבאה, ח"ע 1 בראש הצמה שאחריה * חוזרים על הרצף שבין הכוכביות עד לסוף הסיבוב (אצלי נסרגו סה"כ 88 ח"ע). סוגרים בע' שטוחה לראש חה"ע הראשון בסיבוב.

סיבוב 1: * ע"ש 1, ע' שטוחה לל"א בע' הבאה * חוזרים על הרצף שבין הכוכביות עד סוף הסיבוב. הע' השטוחה האחרונה תיסרג לאותו מיקום בו סגרנו את הסיבוב הקודם (הע' ממנה יוצאת עין השרשרת הראשונה בסיבוב הנוכחי). יתקבלו סה"כ 88 "בליטות" (שנוצרו מע' שרשרת וע' שטוחה), לאורך כל הסיבוב.

סיבוב 2: ע' שטוחה רפויה ללולאה אחורית בגב עין השרשרת הראשונה מהסיבוב הקודם (הנה, הדגמתי בסרטון באמצע הלילה…), ובגב כל עיני השרשרת בסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לע' השטוחה הראשונה בסיבוב.

סיבוב 3: ע"ש 1, עמ' קצר לל"א (נראית העליונה) בע' השטוחה הראשונה מהסיבוב הקודם ובכל ע' שטוחה בסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לראש העמ' הקצר הראשון בסיבוב (סה"כ 88 עמ' קצרים בסיבוב).

חוזרים על סיבובים (1 – 3) *  8 פעמים נוספות, כשבפעם האחרונה משמיטים את סיבוב 3 (אצלי גובה הסריגה בשלב זה היה כ- 18 ס"מ).

סגירת כיפת הכובע

סיבוב צמצום 1: ע"ש 1, עמ' קצר לל"א בע' השטוחה הראשונה מהסיבוב הקודם וב- 5 העיניים הבאות, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות, * 6 עמ' קצרים לל"א, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות* . חוזרים על הרצף בין הכוכביות עד סוף הסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לראש העמ' הקצר הראשון בסיבוב.

חוזרים על סיבובים 1-2 מגוף הכובע

סיבוב צמצום 2: ע"ש 1, עמ' קצר לל"א בע' השטוחה הראשונה מהסיבוב הקודם וב- 4 העיניים הבאות, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות, * 5 עמ' קצרים לל"א, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות* . חוזרים על הרצף בין הכוכביות עד סוף הסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לראש העמ' הקצר הראשון בסיבוב.

חוזרים על סיבובים 1-2 מגוף הכובע

סיבוב צמצום 3: ע"ש 1, עמ' קצר לל"א בע' השטוחה הראשונה מהסיבוב הקודם וב- 3 העיניים הבאות, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות, * 4 עמ' קצרים לל"א, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות* . חוזרים על הרצף בין הכוכביות עד סוף הסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לראש העמ' הקצר הראשון בסיבוב.

חוזרים על סיבובים 1-2 מגוף הכובע

סיבוב צמצום 4: ע"ש 1, עמ' קצר לל"א בע' השטוחה הראשונה מהסיבוב הקודם וב- 2 העיניים הבאות, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות, * 3 עמ' קצרים לל"א, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות* . חוזרים על הרצף בין הכוכביות עד סוף הסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לראש העמ' הקצר הראשון בסיבוב.

חוזרים על סיבובים 1-2 מגוף הכובע

סיבוב צמצום 5: ע"ש 1, עמ' קצר לל"א בע' השטוחה הראשונה מהסיבוב הקודם ובע' הבאה, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות, * 2 עמ' קצרים לל"א, 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות* . חוזרים על הרצף בין הכוכביות עד סוף הסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לראש העמ' הקצר הראשון בסיבוב.

חוזרים על סיבובים 1-2 מגוף הכובע

סיבוב צמצום 6 : ע"ש 1, * 2 עמ' קצרים סגורים יחד לל"א ב- 2 העיניים הבאות *  חוזרים על הרצף בין הכוכביות עד סוף הסיבוב. סוגרים בע' שטוחה לראש 2 העמ' הקצרים הסגורים יחד הראשונים בסיבוב.

חוזרים שוב על הסיבוב האחרון. גוזרים את החוט תוך השארת זנב ארוך ומהדקים לקשר. מעבירים את החוט עם מחט בכל העיניים בסיבוב, מהדקים לסגירה וקושרים.

מצרפים פונפון. או שלא.


ואגף ההערות האהוב עלי כל כך:

– אני אוהבת כובעים גדולים יחסית, שלא חונקים את הראש (מישהו אמר תלתלים?), ונופלים אחורה – כך שכיפת הכובע לא יושבת בול על הראש (מי אמר תלתלים?). אז כתבתי את ההוראות למידה שלי, שאני סרגתי, בספירות שאני עשיתי, אבל אפשר להתאים את ההוראות בקלות לחוט שאיתו תסרגו ולמידה הרצויה, על ידי שינוי מספר שורות הפטנט להיקף הראש הרצוי (במתיחה) ושינוי מס' החזרות שנסרגות בגוף הכובע להתאמת גובה הכובע הרצוי…

– מי שמכיר אותי יודע שאני כמעט אף פעם לא סורגת למה שמוגדר כ"לולאה אחורית בלבד"  (BLO – Back loop only). קשה לי עם החורים שזה יוצר (בדוגמאות מסויימות או במתח סריגה מסויים), ולכן בסריגה בעיגול אני כמעט תמיד סורגת לשתי לולאות אחוריות כשזה מתאפשר (שזה אומר ללולאה האחורית הרגילה של העין + ללולאה השלישית / ה"אחורית אחורית", שיושבת מיד מתחתיה בגב הסריגה). הטכניקה הזו בדר"כ עושה צרות למי שסורג צפוף עד סביר, ורוב תלמידותיי מקללות אותה לפחות פעם בשבוע, בשיעור. אבל היא נותנת תוצאות מושלמות. את הכובע שבתמונה, סרגתי כולו לשתי לולאות אחוריות, כשבחלק מהסיבובים זה ממש מעצבן. כשהתיישבתי לכתוב את ההוראות, הבנתי שתהרגו אותי, אז טרחתי לבדוק איך זה יעבוד בלולאה אחת אחורית… ובכן, מסתבר שזה יעבוד סבבה לגמרי, ולכן בהוראות מוגדר לסרוג ללולאה אחורית אחת בלבד.

– בכובע שלי סרגתי מיד אחרי הפטנט שורת זיגזגים מיותמת ללא שוליים, שלא היה לי כח לפרום אחרי שהתאפסתי על הדוגמה. לכן השורה הזו לא כתובה בהוראות שלכם ואם אתם מזהים הבדל מהתמונה, זו הסיבה.


זהו זה. ותודה לאחייניתי הבכורה ולגומה שלה, שדיגמנו לי כל כך יפה את הכובע וחסכו ממני לעשות פרצופים למצלמה.
ואני ממש מקווה שהחורף ייתן לי עוד קצת זמן, לעוד כמה כובעים שאני אמורה להספיק…

8 מחשבות על “כובע זיגזגים

    1. הי שריתה, עבר כבר הרבה זמן מאז פרסום הפוסט הזה, אז כבר קשה למצוא את החוט הספציפי הזה בחנויות כי הפסיקו לייבא אותו למיטב ידיעתי… :(

  1. הי ליאת! תודה על אחלה הסברים ודוגמאות!
    שאלה לגבי שלב הצמצום: כתוב לסרוג 2 עמודים קצרים יחד ל-2 עיניים. האם הכוונה לצמצום אחד (שנעשה הרי ל-2 עיניים), או ל-2 צמצומים רצופים?
    מקווה שהשאלה ברורה :)
    תודה מראש!
    עינב

  2. האתר שלך מדהים!!
    אני באמצע לסרוג כובע זיגזגים לאחיינית שלי,
    ואשמח לקבל הסבר מה הפירוש 'עמוד קצר', בשורה 3 בגוף הכובע.
    תודה!

    1. הי תמר, את מניחה חוט על המסרגה, מכניסה את המסרגה אל העין המיועדת, מניחה שוב חוט על המסרגה ומושכת לולאה דרך העין. אח"כ מניחה חוט על המסרגה ומושכת לולאה ימינה דרך כל 3 הלולאות שעל המסרגה. בהצלחה :)

  3. הי שמחה, לא לגמרי הבנתי איפה הבעיה. אם סרגת את העיניים השטוחות (שהיו אמורות להיות רפויות) מהסיבוב השני, בסיבוב 3 את אמורה לסרוג עמודים קצרים ללולאה האחורית בעיניים השטוחות. אם את מסתכלת על העיניים שהתקבלו מהסיבוב הקודם, הן נראות כמו צמה. אז הלולאה העליונה מבין השתיים שבצמה הזו היא זו שאליה את אמורה לסרוג את העמוד הקצר. אין לי סרטון לזה…

  4. בוקר טוב, התלהבתי מכובע הזיגזגים, אני בסיבוב 3 ולא מצליחה להתקדם הלאה, המסרגה לא ננעצת, אפשר לקבל סרטון לשורה זו? צלחתי את הפטנט,חיברתי וצלחתי את שני הסיבובים הראשונים.תודה

השאר תגובהלבטל