על מנדלות סרוגות מוגזמות, וקריאת תרשימי סריגה

תגידו, איך למדתן לסרוג?

בטח כבר כתבתי את זה כאן מתישהו, אבל אני למדתי לסרוג במסרגה אחת בבית ספר. הממ… זה לפחות מה שאני זוכרת. בשיעורי מלאכה, אצל המורה צביה. אני חושבת שזה היה אחרי שהבנו, היא ואני, שמיציתי את ענייני התפירה והרקמה וצביה חיפשה משהו שיאתגר אותי יותר.

אז הדרך של פעם להתחיל ולסרוג היתה בסריגה של "מפיות קרושה" (Crochet doilies). אלוהים שישמור, היש יותר חנוני מזה??? לא נראה לי.

במבט לאחור, זה קשוח לטעמי להתחיל ללמוד לסרוג בחוטי הכותנה (מקבילים לחוטי כותנה "סטנדרטיים" של היום, של סביבות ה- 125 מ' ל- 100 גר'), אבל כנראה שיש משהו מאוד בסיסי, והגיוני, בללמוד לסרוג מהדוגמאות האלה, העגולות והרפטטיביות. ויש גם משהו שכנראה עובד טוב בללמוד כמעט מהרגע הראשון לסרוג לפי תרשימי סריגה – שנותנים איזו ראיה מאוד ברורה של הדרך ושל צורת העבודה, ושל מה שיתקבל בסוף.

מאז כנראה שמור לסוג העבודה הזה מקום אצלי בלב. סריגה שנותנת שקט ומנוחה, בקצב ברור ומחזורי. די הרבה שנים אח"כ, כשהתחלתי לעבוד עם חוטי טריקו, ברור היה שסריגה של שטיחים עגולים היא הווריאציה הפשוטה יותר (והכבדה יותר) של אותו הדבר בדיוק. אז יצא שגם סרגתי ועיצבתי די הרבה כאלה ;)

כבר כמה שנים שהסריגה של מפיות הקרושה האלה חזרה קצת לאופנה בדמות המנדלות לתליה – דוגמאות עגולות שסורגים ומותחים על חישוק לצורך תליה לקישוט (Crochet wall hanging) כולל וריאציית לוכדי החלומות (אם מוסיפים בתחתית החישוק כמה שוונצים, וסרטים ונוצות ועניינים).

גם כמה מהתלמידות שלי כבר בחרו לסרוג מנדלות כאלה בשיעורים – בגרסאות הקטנות, אלה גם פרוייקטים מהירים, ודרך מצויינת ללמוד לעבוד עם תרשימי סריגה.

המנדלה הירוקה

מפה לשם, מצאתי את עצמי פשוט יושבת וסורגת אותה. זה היה בערב של פיגוע הירי שהיה בדיזינגוף. ישבתי מול הטירוף שהיה בטלוויזיה, וכנראה שחיפשתי לי משהו פשוט ויציב. משהו של פעם, להיאחז בו. הדפסתי לי את התרשים וישבתי לסרוג.

הדוגמה >> מכאן. אחת הדוגמאות הנסרגות ביותר בעולם לאחרונה בז'אנר ה"חישוקים הסרוגים המוגזמים". דוגמה גדולה יחסית, של מפה במקור. אני סרגתי 37 סיבובים, כשאת האחרון שיניתי כדי להתאים כסיומת.

החוט >> Whirl של Scheepjes (1000 מ' על 220 גר' – אפשר למצוא אותו בין השאר אצל טלילי, ואצל יארן). אני התחכמתי ובעצם עבדתי עם שליש סליל אחד ושליש סליל נוסף באותם גוונים, כך שהארכתי את המעבר בין הצבעים. לא משנה, אתם לא תעשו את זה. סה"כ זה לקח לי בסביבות השני-שליש סליל.

מסרגה >> 2.5mm (בדיעבד הייתי מעדיפה לסרוג בקטנה יותר).

קוטר >> 90 ס"מ.

חישוק >> חישוק פלסטיק לבן בקוטר פנימי של 90 ס"מ (אני רכשתי בחנות שעוסקת בציוד להתעמלות אומנותית…).

חיבור >> אני ליפפתי בצפיפות חוט על גבי החישוק כדי לכסות אותו, ותוך כדי ליפוף תפסתי את המנדלה בנקודות החיבור. בקוטר כזה זו עבודה מטורפת, ואני לא באמת ממליצה עליה, אבל לא יכולתי להסתפק בפחות.

התוצאה >> חישוק סרוג בגודל מוגזם בהחלט, אבל זו דוגמה מאוד מרשימה ויפה.


המנדלה הלבנה

אחת התלמידות שלי שכבר כמה חודשים סורגת בשיעורים מנדלות מחושקות שכאלה, היא ענבל. לקראת החתונה שלה, היא החליטה לעבוד (בשותף עם אמא שלה אם אני לא טועה) על סריגת כמה שיותר מנדלות ושרשראות סרוגות, לקישוט האירוע. זה ישב לי בראש איזה זמן, ותוך כדי סריגת המנדלה הירוקה, החלטתי (כמובן שברגע האחרון) לנסות לעזור ולהכין כמתנה מנדלה לתגבור פרוייקט החתונה (שבטח עוד נעלה ממנו תמונות בהמשך). אז ביומיים שהיו לי סרגתי את המנדלה הלבנה כמתנה.

הדוגמה >> מכאן. גם זו דוגמה של מפה במקור. אני סרגתי 23 סיבובים, וגם כאן שיניתי כדי להתאים כסיומת לקוטר החישוק.

החוט >> Luxor של Fibra natura (סטנדרטי של 125 מ' ל- 50 גר') – שניים וחצי כדורים.

מסרגה >> 2mm

קוטר >> 55 ס"מ

חישוק >> חישוק מתכת דק של 55 ס"מ, שקניתי אצל טלילי.

חיבור >> בקוטר החישוק הזה יכולתי לסרוג חצאי עמודים על גבי החישוק בין נקודות החיבור, תוך תפיסה של המנדלה בסריגה בנקודות החיבור. זה לא כיף אבל יוצא יפה.

התוצאה >> חישוק סרוג בגודל מוצלח, דוגמת אננסים שדווקא יצאה ממש יפה – פשוט וקל יחסית ;)


יש טיפים?

ברור!

>> כל מה שצריך זה למצוא תרשים סריגה לטעמכן (רצוי למצוא תרשים שאפשר לראות בו גם את התוצאה הסרוגה), ופשוט להתחיל לסרוג. הרשת מלאה בתרשימים שלקוחים בעיקר מחוברות סריגה עתיקות, ורוב הדוגמאות האלה מאוד פשוטות לסריגה. קיבצתי לכם בלוח פינטרסט קישורים לכמה תמונות של חישוקים מוגזמים שכאלה, וברובם יש גם קישור לתרשים.

>> את החישוק ואת הגודל הסופי אפשר להתאים בהמשך. עדיף לטעמי שהקוטר הסרוג יהיה קצת קטן ביחס לחישוק כדי שהעבודה תהיה מתוחה על החישוק ולא רפויה מההתחלה.

>> מי שרוצה להצליח "להכניס" יותר דוגמה בקוטר פחות מפלצתי, לא פוחדת מסריגה בחוטים דקים מאוד, ויש לה עדיין ראייה טובה, יכולה לסרוג בחוטי כותנה דקיקים יותר, כמו חוטי Vog, ומסרגה קטנה יותר, ולקבל עבודה עדינה יותר.

>> וכנראה שהדבר העיקרי שצריך לדעת לצורך העניין, זה איך לקרוא תרשימי סריגה. כדי לעזור בזה קצת מרחוק, יצרתי לכן

>> טבלת סמלים ותרגום מונחים בסיסיים לסריגה במסרגה אחת <<

שתוכלו להיעזר בה בהבנה של הסימנים השונים בתרשימים, ואפשר למצוא אותה כאן.

ולא, אין בה את כל הסימנים בעולם. וכן, יש תרשימי סריגה שמצוירים קצת אחרת ולא יכולתי להכניס את כל האופציות לטבלה אחת, אבל מי שמצליחה להבין את העיקרון של קריאת התרשים תוכל להיעזר בטבלה (וגם ללמוד על הדרך מונחי סריגה בעברית ובאנגלית, שיהיה לכן).

מי שמרגישה שצריכה עזרה מקרוב יותר, מוזמנת לקפוץ לאחת הסדנאות שאני מעבירה – וגם על קריאת תרשימים אפשר כמובן לעבוד בסדנה.

ולבנות שקופאות מול תרשימי סריגה (למרות שהן יודעות לסרוג מצויין וזה לא קשור), ויש הרבה כמוכן –
אל תרגישו לא בנוח. העולם בבירור מתחלק לאנשים שהבנת הוראות בתרשים היא הכי ברורה ונוחה להם בעולם ולאנשים שהבנת הוראות מפורטות במילים היא הכי ברורה ונוחה להם בעולם.
בדר"כ, מי ששייך לאחד הצדדים בחלוקה הזו, פשוט קופא מול הוראות מהסוג של הצד השני ומתקשה איתן מאוד. וזה ממש נפוץ. ואפשר לעבוד על זה, ואפילו ללמוד איך לתרגם לעצמכם את התרשים למילים, ולהיפך.
מבטיחה :)

2 מחשבות על “על מנדלות סרוגות מוגזמות, וקריאת תרשימי סריגה

  1. עיסוק נהדר ומריע, משהו במונוטוניות ובספירה מכניס אותך למוד של הקשבה פנימית נעימה. בדיוק מאותה סיבה בתרבויות אחרות סופרים בליחש את שרשראות החרוזים השונות.
    בהצלחה לכל הסורגות.

  2. בעבר סרגתי מלא מפיות, ככה למדנו פעם לסרוג במסרגה אחת.. כמנדלה זה מושלם ויפה לבית וגם לגינה.

השאר תגובה