משהו פשוט :: כרית ריבוע גראני

עושה עיניים _ איך סורגים כרית ריבוע גראני_12

אז בדר"כ אני מאלה שנוטים להתחכם ולסבך. אין ספק.
בוחרת בדרכים הכי קשות ולא תמיד הגיוניות, כדי שיצא הכי טוב שאפשר. האמת היא, שזה הפך את תכנון סדנת הסריגה למתחילות שלי, לממש בעייתי.
רציתי להצליח לתת כמה שיותר כלים, ולכסות כמה שיותר טכניקות, ושיצאו תוצרים ממש ממש יפים גם לסורגות מתחילות מתחילות. ויופי באמת.

בסוף הצלחתי לבנות משהו. פשוט. בחיי. נראה היה שסדנאות החורף הקודם היו מוצלחות ביותר, והכי שימח אותי לראות שהבנות שהשתתפו בהן, המשיכו לסרוג גם בקיץ ;)

השלב הכי כיפי בסדנה, היה תמיד התגובות בשיעור סריגת ריבוע הגראני (הממ… כן, ריבוע גראני הוא ריבוע סבתא, הוא Granny square) – ביחס לטכניקה הפשוטה יחסית לסריגה, התוצאה והיווצרות הריבוע מתוך הסריגה המעגלית, תמיד תמיד משמחת ומפתיעה אותן.

עושה עיניים _ איך סורגים כרית ריבוע גראני_2

בחורף שעבר, כרית הדוגמה שסרגתי לשיעור היתה מורכבת מכמה ריבועים בגודל סטנדרטי, מחוברים יחד (בדר"כ אפשר לראות את התמונה הקבועה שלה כאן, בראש דף הפתיחה בבלוג). בשיעור לימדתי את הטכניקה הבסיסית, וטכניקת חיבור הריבועים, וניסיתי להעביר לתלמידות שיש המון אופציות שאפשר לשחק איתן בטכניקה הזו – גם סוגים שונים של פריטים (שמיכות, כריות, תיקים, בגדים) וגם משחק עם גודל הריבוע או החלפות הצבעים שבו, שיכולים לגמרי לשנות את התוצאה.
אבל, הניסיון בשיעורים לימד אותי שלרוב קשה להן לדמיין את האופציות בלי לראות אותן סרוגות, וגם, שסריגת ריבועים קטנים וחיבור שלהם היא תהליך קשה נפשית – גם למתחילות וגם למתקדמות ;)

אז לסדנאות החורף הזה, סרגתי עוד דוגמת כיסוי כרית לשיעור הריבועים. הפעם כיסוי כרית שסרוג בעצם מריבוע פשוט אחד גדול, מקופל לצורת מעטפה על גבי הכרית ומחובר רק במפתחי המעטפה.
ככה גם סורגים את שני צידי הכרית בחלק אחד בלבד וגם מקבלים שני צדדים לכרית, עם מראה שונה בכל צד.

עושה עיניים _ איך סורגים כרית ריבוע גראני_4

כמובן שכשסרגתי את הדוגמה, היתה לי במלאי רק כרית בגודל 50*50 ס"מ, שהיתה גדולה בהרבה ממה שהתכוונתי. וכמובן שהתעצלתי ללכת ולחפש לי כרית קטנה יותר. כתוצאה מכך, גודל הריבוע שהייתי צריכה לסרוג הגיע לכ- 70 ס"מ, מה שדי נותן שמיכת תינוק קטנה, וגרם לי להתלבטות אם בכלל לטרוח ולהפוך אותה לכרית. אבל, בסוף עמדתי בתכנון הפכתי את השמיכה לכרית, וסרגתי שמיכת תינוק חדשה (אותה ראיתם בפוסט הקודם, ואם לא אתם חייבים לראות).

בינתיים, כבר בשיעור הראשון בסדנת המתחילות השבוע, אליו רק הבאתי את הדוגמאות לשיעורים הבאים, הכרית הזו גררה התלהבות ממש (קצת מוגזמת בעיני- אפילו נעלבתי בשם הארנבים שאנחנו אמורות לסרוג בשיעור האחרון בסדנה). לדעתי, זה בעיקר בגלל שילוב הגוונים שלה.

אז החלטתי שלא נעים – צילמתי גם לכם, וקפצתי לכאן כדי להסביר איך :)

אמ;לק – סורגים ריבוע גראני שאורך צלעותיו כאורך אלכסון ריבוע הכרית שרוצים לעטוף. עוטפים את הכרית ומחברים את דפנות הריבוע לאורך שולי המעטפה עד לסגירה.

ובגירסה הארוכה יותר >>

  • צריך לקחת בחשבון שהדוגמה מחוררת יחסית, לכן יש צורך בכרית פנימית שנראית טוב, ורצוי שתתאים בצבעים לצבעי החוטים בהם נסרוג.
  • עובי וסוג החוטים לא באמת משנה. רק קחו בחשבון שככל שהחוט יהיה עבה יותר, גודל החורים בדוגמה יהיה גדול יותר גם הוא.
  • בצורת החיבור שאני עשיתי, אין דרך להסיר את הכיסוי לצורך כביסה. אפשר להתחכם ולחבר קצת אחרת, אבל אני מודה שאין לי כוחות לזה כרגע. בחייאת…

עושה עיניים _ איך סורגים כרית ריבוע גראני_3


סריגת ריבוע גראני בסיסי:

קיצורים: עמ' = עמוד/ים || ע"ש = עין/ני שרשרת || ע' = עין

נתחיל מטבעת קסם.

סיבוב 1: 3 ע"ש (נחשבות לעמ' ראשון בסיבוב), * ע"ש 1, 3 עמ' לתוך הטבעת * חוזרים על הקטע בין הכוכביות 3 פעמים סה"כ.

ע"ש 1 ו- 2 עמ' אחרונים לתוך הטבעת. סגירה בע' שטוחה לע' השלישית מבין עה"ש ההתחלתיות.

סיבוב 2: מתקדמים בע' שטוחה אל תוך מרווח עיני השרשרת הפינתי.

3 ע"ש (נחשבות לעמ' ראשון בסיבוב), ע"ש 1, 3 עמ' לתוך אותו מרווח פינתי,

* נסרוג [3 עמ', ע"ש 1, 3 עמ'] למרווח הפינתי הבא * חוזרים על הקטע בין הכוכביות 3 פעמים סה"כ.

2 עמ' אל המרווח הפינתי בו התחלנו את הסיבוב, וסגירה בע' שטוחה לע' השלישית מבין עה"ש ההתחלתיות.

סיבוב 3: מתקדמים בע' שטוחה אל תוך מרווח עיני השרשרת הפינתי.

3 ע"ש (נחשבות לעמ' ראשון בסיבוב), ע"ש 1, 3 עמ' לתוך אותו מרווח פינתי,

* 3 עמ' למרווח הבא, [3 עמ', ע"ש 1, 3 עמ'] למרווח הפינתי הבא * חוזרים על הקטע בין הכוכביות 3 פעמים סה"כ.

3 עמ' למרווח הבא ו- 2 עמ' אל המרווח הפינתי בו התחלנו את הסיבוב. סגירה בע' שטוחה לע' השלישית מבין עה"ש ההתחלתיות.

סיבוב 4: מתקדמים בע' שטוחה אל תוך מרווח עיני השרשרת הפינתי.

3 ע"ש (נחשבות לעמ' ראשון בסיבוב), ע"ש 1, 3 עמ' לתוך אותו מרווח פינתי,

* 3 עמ' למרווח הבא, 3 עמ' למרווח הבא, [3 עמ',ע"ש 1, 3 עמ'] למרווח הפינתי הבא * חוזרים על הקטע בין הכוכביות 3 פעמים סה"כ.

3 עמ' למרווח הבא, 3 עמ' למרווח אחריו ו- 2 עמ' אל המרווח הפינתי בו התחלנו את הסיבוב. סגירה בע' שטוחה לע' השלישית מבין עה"ש ההתחלתיות.

* ניתן להגדיל את הריבוע ע"י חזרה על סיבוב 4 תוך הוספת מקבץ אחד של "3 עמ' למרווח הבא" בכל דופן של הריבוע, עד לגודל הרצוי.

* בסיבוב ההגדלה האחרון של הריבוע, אפשר לסרוג 2 ע"ש בפינות (במקום ע"ש אחת), כדי לקבל פינות בזוית ישרה יותר (והאמת היא שאם סורגים משהו שהוא לא כרית, אפשר בכל השורות לסרוג 2 ע"ש בפינות).

* ההוראות והתרשים מתייחסים למצב בו לא מחליפים צבעים. במידה ורוצים לחבר חוט בצבע חדש נוותר על ההתקדמות בע' שטוחה בתחילת הסיבוב, ונחבר את החוט החדש יש בשלב 3 עה"ש שנחשבות לעמוד ראשון (או נסרוג עמ' מדומה במקום 3 עה"ש האלה).

* במידה וסורגים את הריבוע למידה גדולה יחסית (כמו שמיכה), ובמידה שסטיית הזוית במעברי הצבעים בריבוע מפריעה לשקט הנפשי שלכם, אפשר לפתור אותה על ידי היפוך כיוון הסריגה בתחילת כל סיבוב.

עושה עיניים _תרשים סריגת ריבוע גראני בסיסי_1


התאמה לכיסוי הכרית:

1. מודדים את אורך האלכסון בכרית אותה נרצה לעטוף >

עושה עיניים _ איך סורגים כרית ריבוע גראני_3

2. סורגים את ריבוע הגראני עד שאורך הצלעות שלו יהיה באורך האלכסון שמדדנו.

3. ממקמים סמנים בעין המרכזית בכל צלע. מקפלים את פינות הריבוע למרכזו (כמו בדוגמית בתמונה 2) ומתחילים בחיבור הדפנות מהסמן למרכז הריבוע.

4. מניחים את הכרית בתוך הפינה (למרות שאין כרית בתמונות – לא לשכוח!), ומקפלים מעליה את שתי הפינות הנגדיות (כמו בדוגמית בתמונה 3). ממשיכים בחיבור ממרכז הריבוע בו עצרנו, עד לסמן הנגדי ואז מחברים את החוט מחדש בסמן הימני מחברים את הדפנות גם בכיוון השני (לאורך כל הדופן).

עושה עיניים _ איך סורגים כרית ריבוע גראני_3

אפשר לחבר בכל שיטה שמכירים (חצאי עמודים, עיניים שטוחות, עיניים שטוחות ללולאות הפנימיות)… אני חיברתי בחיבור שטוח, חיבור ש"מתכתב" עם פתיחת הפוסט – החיבור הכי קשה ומעצבן לביצוע, שנותן את התוצאות הכי טובות לטעמי (חיבור שנחשפתי אליו לראשונה בפוסט הזה, של דדרי).

וכיוון שהוא לא הכי פשוט, צילמתי סרטון (חפוז) להדגמה של חיבור הכרית, על דוגמית קטנה >>

זהו. בגדול זה עדיין פשוט, נכון?
ונכון שגם ברור לכם שאתם יכולים לסרוג מהוראות ריבוע הגראני הזה גם דברים אחרים?
ונכון ברור לכם שאתם יכולים להשתמש בטכניקת החיבור שהדגמתי גם לחיבור ריבועים סתם כך?

יאללה, יאללה.
לכו לסרוג :)
ליאת.

2 מחשבות על “משהו פשוט :: כרית ריבוע גראני

    1. הי רחל, הדוגמה הזו פחות תתאים לכרית מלבנית… לכרית מלבנית אפשר או לסרוג כמה ריבועים קטנים ולהרכיב מהם 2 מלבנים, או לסרוג גראני בצורת מלבן (שיש לו מבנה אחר לגמרי להתחלה) ואז לסרוג 2 מלבנים נפרדים ולחבר אותם בשוליים…

השאר תגובה